עורך דין ברכישת דירה – האם זה חשוב?

מתכננים לבצע עסקה בנדל"ן? כדאי מאוד לבצע את העסקה בליווי עו"ד המומחה במקרקעין. לעיתים, מתפתים רוכשי או מוכרי דירה להיכנס לעסקאות נדל"ן ללא ליווי משפטי וסוברים כי מדובר בעניין פשוט. לדעת מוכרים ורוכשים אלו, ניתן להסתפק בזיכרון דברים בסיסי בין הצדדים. אולם, לרוב מסמך זה אינו נותן מענה לכל הסוגיות המשפטיות הרלבנטיות לעסקה ואינו מסדיר כראוי את היחסים המשפטיים בין הצדדים בהתחשב בכל הסיטואציות האפשריות העשויות להתרחש במהלך ביצוע עסקה מסוג זה. המניע של אותם מוכרי או רוכשי דירה הוא בדרך כלל רצון לקצר ולפשט את התהליך וכן לחסוך את שכר הטרחה של עורך הדין. כמובן, שדבר זה עלול לפגוע בהם.

אצל רוב מוכרי או רוכשי הדירה מדובר בעסקה לא שגרתית ויומיומית, לעתים אפילו עסקת חייהם, הליך הכרוך בהוצאת כספים רבים וסיכון גדול לכשלים. העדר ליווי של עורך דין רכישת דירה (המומחה במקרקעין), או לחילופין התייעצות עם עורך דין שאינו עוסק בתחום המקרקעין ואינו מלווה עסקאות נדל"ן בדרך כלל- מסוכנת. עסקת מקרקעין מצריכה עבודה מרובה ובדיקות משפטיות רבות בהן מיומנים עורכי דין העוסקים בנדל"ן ומקרקעין כעניין של השגרה. עורך דין העוסק בתחום זה באופן יומיומי יהיה בקיא בכל היבטי העסקה, בפסיקה המתחדשת ובמלכודות שבדרך. במאמר זה אציג את חשיבותו של עורך דין רכישת דירה או  בשמו המוכר יותר- עורך דין המתמחה בעסקאות נדל"ן.

הונאות

חשוב לדעת, כי קיימים סוגים רבים של הונאות בעסקת מקרקעין כגון זיוף זהויות המוכר או הקונה, מכירת נכס נדל"ן יחיד ליותר מרוכש אחד, או נוכלים המבקשים להשכיר או למכור נכסים שאינם בבעלותם ועוד דוגמאות נוספות ורבות. עורך דין המומחה במקרקעין יוכל להתריע ובכך למנוע התרחשות הונאות מסוג זה. כך, יוכל עורך הדין, להציל את לקוחו המעוניין להיכנס לעסקת הנדל"ן מפני תוצאותיה הרות הגורל.

חוזי רכישת דירה מקבלן

במקרים של רכישת דירה חדשה מקבלן, חשיבות הליווי המשפטי מתחדדת. החוזים של הקבלנים הם אחידים ומנוסחים לטובת האינטרסים של הקבלן. הקבלן מיוצג בדרך כלל על ידי משרד עורכי דין גדול ומנוסה, אשר התנהלות מולו במשא ומתן ללא ליווי עורך דין מיומן עשויה להיות קשה ביותר ולעיתים אף בלתי אפשרית. הסיכוי שרוכש שאינו מיוצג על ידי עורך דין מתחום הנדל"ן יצליח לשנות סעיפים נוקשים בחוזה אחיד כגון זה של הקבלן הוא קטן ביותר. אולם, הסיכויים גדלים כאשר הרוכש מלווה בעורך דין בעל ניסיון עשיר בייצוג רוכשים כאלו. המוקשים המסתתרים בחוזה כזה הינם רבים ומגוונים, ולכן הרוכש הממוצע יתקשה לשים לב אליהם. בנוסף, במידה ואחד מפרטי החוזה לא יתקיים, יפעל עורך הדין מטעם הרוכשים לתבוע את הקבלן כנגד רשלנותו ואי עמידתו בסעיפי החוזה.

היבטי מיסוי

עסקת נדל"ן מצריכה ידע והבנה נרחבת של חוקי מיסוי מקרקעין, והשלכות המס החלות על העסקה. אי מתן תשומת הלב הראויה עשוי לגרור תקלות קריטיות. עורך הדין המומחה במקרקעין יכול לחסוך למעורבים בעסקת נדל"ן בתשלום מס מיותר מתוקף היותו מומחה בתחום מיסוי המקרקעין.

התנהלות עסקית נכונה

עורך דין המומחה במקרקעין מתוקף ניסיונו וידיעותיו, יוכל גם לתת טיפים חשובים למעורבים בעסקת הנדל"ן אשר יעשו את החיים של המעורבים הרבה יותר קלים ויחסכו כסף, עוגמת נפש וטרחה רבה. לדוגמא, ייעוץ לגבי התנהלות נכונה מול הבנקים למשכנתאות, ופריסת תשלומי התמורה בחוזה המכר בהתאם להתנהלות זו.

לסיום, בפסק דין מעניין שניתן לאחרונה, התומך בחשיבותו של ייצוג משפטי בעסקאות נדל"ן, התכוון והצליח בית המשפט ללמד לקח מוכרת וקונה אשר רצו לחסוך בשכר טרחת עורך דין. המוכרת והקונה שכרו עורך דין אחד לטיפול בעסקה לרכישת דירה. לאחר שהתגלע סכסוך ביניהם, בית המשפט פסק לתובעת פיצוי נמוך ביותר, וזאת, על מנת להבהיר, שכל צד לעסקת נדל"ן צריך לדאוג לייצוג משפטי עצמאי.

אהבת את המאמר? איזה כיף! אשמח אם תבחר/י לשתף :)
אולי יעניין אותך גם?

העברת דירת מגורים במתנה

הסתלקות מירושה

הסכם חלוקת עזבון

לחתום או לא לחתום על זכרון דברים?

דילוג לתוכן