מתי זקוק אדם ליפוי כוח מתמשך?

כל אחד מאיתנו יגיע ביום מן הימים למצב שבו הוא יזדקק לעזרה בניהול ענייניו, אם מפאת גיל מבוגר ואם מפאת תאונה או מחלה כלשהי. ייפוי כח מתמשך מאפשר לנו למנות היום את מי שידאג לרווחתנו וזכויותינו בעתיד, כאשר לא נוכל לעשות זאת בעצמנו.

 

מהו ייפוי כח מתמשך?

זהו מסמך משפטי, באמצעותו כל אדם בן 18 ומעלה, בעל כשירות משפטית, רשאי למנות אדם קרוב לו, אשר יהיה אחראי לטפל בענייניו, כאשר ייבצר ממנו לעשות זאת. המסמך נערך למעשה בין שני צדדים: הממנה או מייפה הכח מצד אחד והממונה או מיופה הכח מצד שני. מלבד בחירת זהותו של מיופה הכח, הממנה גם קובע ומגדיר באלו עניינים יהיה הממונה מוסמך לטפל. כך למשל, ניתן לקבוע כי זה יטפל בכל תחומי החיים של מייפה הכח, או לחילופין, להגדיר תחום ספציפי, למשל עניינים רפואיים או כספיים. בנוסף, הממנה יכול לקבוע מתי ייכנס המסמך לתוקפו, כמו גם לכלול הוראות והנחיות מפורטות למיופה הכח כיצד למלא את תפקידו ולקבל החלטות עבור הממנה.

 

את מי למנות כמיופה כח?

כאשר אנו ממנים אדם אחר לדאוג לזכויותינו ולקבל החלטות עבורנו, הרי שבאופן טבעי, עלינו לבחור במי שאנחנו סומכים עליו, במי שמכיר אותנו היטב ויידע להתחקות אחר הרצון שלנו כאשר לא נוכל להביע אותו. יכול להיות זה בן משפחה או חבר קרוב, כאשר יש לוודא כי אותו אדם רוצה למלא את התפקיד ומסוגל לכך, מבחינת זמינותו, מקום מגוריו וכיו"ב. כך למשל עלינו להימנע מלמנות כמיופה כח מי שיש לו תכנון עתידי להגר מישראל. נציין, כי קיימת גם אפשרות למנות מיופה כח חלופי שייכנס לתפקיד בתנאים שנקבע. כמו כן, ניתן למנות כמה מיופי כח שונים ולהגדיר לכל אחד מהם תחום אחריות נפרד.

 

מה ההבדל בין ייפוי כח מתמשך למינוי אפוטרופוס?

ייפוי כח מתמשך נוצר כאלטרנטיבה להליך של מינוי אפוטרופוס ועל כן ישנם הבדלים משמעותיים מאוד בין השניים. ההבדל החשוב ביותר הוא העובדה כי ייפוי כח מתמשך מותיר את שיקול הדעת בידי הממנה. הוא זה שקובע את זהות מיופה הכח ואת היקף סמכויותיו, זאת בשונה ממינוי אפוטרופוס, אז בית המשפט הוא זה שמקבל החלטות אלו. כמו כן, היות שמינוי אפוטרופוס נעשה כאשר החסוי איבד כבר את כשירותו המשפטית, הרי שלרוב, לא תהיה לו כל השפעה על זהות האפוטרופוס. כמו כן, ייפוי כח מתמשך אינו מערב כלל ערכאה משפטית והוא נערך על ידי הממנה באמצעות עורך דין. לכן מדובר בהליך מיידי וקצר, לעומת מינוי אפוטרופוס המבוצע על ידי בית המשפט בלבד, אז כרוך הדבר בהליך משפטי ממושך.

 

פנייה לעורך דין

החוק מחייב כי ייפוי כח מתמשך ייערך על ידי עורך דין אשר עבר הכשרה ייעודית בנושא מטעם האפוטרופוס הכללי. עורך הדין יסביר לממנה ולמיופה הכח את משמעותו של המסמך ולאחר שהביעו את הבנתם והסכמתם, יפנה לניסוחו של ייפוי הכח. עורך הדין יקפיד על ניסוח נהיר וברור אשר ישקף באופן מדויק את רצונותיו של הממנה בעניין זה. כמו כן, ידאג עורך הדין להפקיד את המסמך באפוטרופוס הכללי כנדרש על פי החוק. היה ובהמשך ירצה הממנה לבצע שינויים בייפוי הכח המתמשך או לבטלו, יפנה לעורך הדין לצורך כך. נציין, כי כאשר מדובר בייפוי כח רפואי בלבד, אין חובה לפנות לעורך דין וניתן לפנות לרופא, לאח, לפסיכולוג או עובד סוציאלי. אולם לאור העובדה כי מדובר במסמך משפטי בעל השלכות רבות, פנייה לעורך הדין תאפשר לקבל את כל המידע הדרוש כדי להבין את המשמעויות של ייפוי כח מתמשך ולוודא כי זהו אכן רצונו של הממנה.

אהבת את המאמר? איזה כיף! אשמח אם תבחר/י לשתף :)
אולי יעניין אותך גם?

העברת דירת מגורים במתנה

הסתלקות מירושה

הסכם חלוקת עזבון

לחתום או לא לחתום על זכרון דברים?

דילוג לתוכן